Friday 28 November 2014

Mudahnya Tersebar

Assalamualaikum w.b.t dan hai !

Dengan kemudahan internet sekarang ni, segalanya mudah tesebar.Klik klik dan klik. Satu dunia dah boleh baca.Sekarang ni hadis palsu dan taksahih mudah sangat tersebar.Yelah, dah semua dukpakat copypaste je.Tak check pun yang hadis tu betul ke palsu.

Dulu aku pun macam tu jugak.Nampak macam betul je mesti gatal tangan nak copy.Konon nak dapat pahala kan walhal kalau yang kita duk sebar tu hadis palsu, kita dapat dosa je.Aku taksedar pun sampailah aku terbaca status fb seorang ustaz *seingat aku* dan ustazah pun ada cakap juga dosa.Sejak dari haritu memang aku dah tak copy dah kecuali yang aku betul-betul pasti.

Ada sesetengah tu tulis siap, "korang dah berjanji dengan nama Allah.Kalau tak disebarkan kepada orang lain, korang akan terkena bala,"  lebih kurang macam nilah.Dah macam surat berantai kalau tak sebar kena bala.Ada satu lagi ayat, "Nabi Muhammad  bersabda: sebarkan walaupun sepotong daripada ayatku..syaitan bisik;tkpayah copy buangmasa saja.", kita yang taktau apa-apa dan naif nipun pergilah copy sedangkan semua tu hadis palsu.Yelah, kalau tksebar cakap ikut syaitan plak.

p/s: kalau ada tersalah tulis tolong tegur ya.

No comments: